اگر سفره تان سالاد کم دارد ...


 





 
اين روزها تقريباً هر روز کلمه «کالري» را از دهان افراد مختلف مي شنويم. با اين همه توصيه منابع مختلف درباره مراقبت از وزن و عوارض ناخوشايند چاقي براي سلامتي، بسياري ازافراد در خوردن دقت مي کنند يا حداقل سعي مي کنند اين کار را انجام دهند.
سالادها در رژيم هاي لاغري ارزش ويژه اي دارند و کساني که رژيم لاغري دارند بايد به موادي که در تهيه سالادها به کارمي برند دقت کنند تا سالاد خوردن، برعکس باعث چاقي آنها نشود.

موادي که مي توانند سالادها را زيانبار کنند ...
 

موادي چون گوشت ها يا نان هاي برشته شده درسالادها کالري اضافي به بدن شما تحميل مي کنند. مغزها و دانه ها سالم ترند، ولي آنها هم کالري زيادي در خود دارند. بسياري ازما به اشتباه فکر مي کنيم مغزهايي مانند گردو، فندق و پسته چون کوچک هستند خوردنشان باعث چاقي نمي شود! درحالي که همين خوراکي هاي کوچک بسيار پرکالري هستند.
اگر وزنتان متناسب است و به طورکلي بدون رژيم گرفتن مراقب وزن خود هستيد، به ميزان متعادل از مغزها در سالاد بريزيد، زيرا پروتئين و مقادير فراواني از چربي هاي غيراشباع دارند که براي حفظ سلامتي بدن بسيار ضروري است.

چاشني سالاد
 

به جاي اينکه روي سالادتان چاشني هاي چرب و چاق کننده بريزيد، از چاشني هاي سالمي مانند آبليموي طبيعي، سرکه و ماست کم چرب به همراه اندکي نمک، سير يا فلفل استفاده کنيد. اين ديگر بستگي به سليقه خودتان دارد. روغن زيتون هم يکي از عالي ترين چاشني هايي است که مي توانيد به سالاد اضافه کنيد. روغن زيتون هم کالري بالايي دارد، ولي براي قلب بسيار مفيد است و مي تواند به کاهش کلسترول بد خون (LDL) کمک کند، ولي چون کالري موجود در آن زياد است، بايد در مصرف آن اعتدال را رعايت کنيد.
اگر در تهيه سالاد از موادي مانند پنير به خصوص پنير پرچرب، مرغ سرخ شده و گوشت فرآوري شده استفاده نماييد، يک سالاد پر کالري تهيه خواهيد کرد. به علاوه چربي هاي اشباع و مضرموجود در موادي مانند گوشت يا مرغ سرخ شده، مي توانند کلسترول بدخون شما را بالا ببرند و باعث سخت شدن جداره شريان ها و گرفتگي عروق شوند.

سالادهاي سالم چه دارند؟
 

سالادهايي که حاوي موادي چون انواع سبزي ها (مانند کاهو، کلم، هويج، پياز، کلم بروکلي، جعفري، پياز و سبزي هاي ديگر) هستند يا از ميوه هاي مختلف (مانند سيب، پرتقال، موز، خيارو مانند اينها) تهيه شده اند، کالري کمي دارند و در عوض سرشار از ويتامين هاي مختلف به خصوص A و C و مواد معدني چون کلسيم، مس، پتاسيم و آهن هستند که وجودشان براي حفظ سلامتي بدن حياتي است.

هرروزسالادهاي سالم بخوريد ...
 

اگر سالادي که درست کرده ايد گوشت، پنير يا سس هايي چون مايونز در خود ندارد، درباره کالري آن نگران نباشيد، اگر هر روز يک سالاد تهيه شده با ميوه ها و سبزي هاي تاره بخوريد، مي توانيد ازابتلا به بيماري هاي مختلف پيشگيري کنيد. لازم است در تهيه سالاد از انواع و اقسام مواد سالم استفاده شود تا هم تمامي ويتامين ها و مواد معدني لازم به بدن برسند و هم اينکه با يکنواخت شدن سالادها، از خوردن هر روزه آنها دلزده نشويد.
سالاد بايد ميوه ها وسبزي هاي خام را در خود داشته باشد، چرا که اين خوراکي ها سرشار ازآنتي اکسيدان هايي هستند که از بدن در برابرابتلا به انواع بيماري ها مانند بيماري هاي قلبي - عروقي و سرطان محافظت مي کنند. ويتامين هاي A و C دو نوع ازاين آنتي اکسيدان ها هستند. به علاوه ميوه ها وسبزي ها داراي ويتامين ها و مواد معدني ضد پيري مي باشند که به حفظ سلامت و زيبايي موها، تازگي و جوان ماندن پوست و داشتن ناخن هاي مستحکم کمک مي کنند، بنابراين اگر سالادهاي سالم جزء هميشگي برنامه غذايي شما باشند، مي توانيد به حفظ سلامتي اندام هاي داخلي و حفظ زيبايي و طراوت ظاهري خود کمک بزرگي بکنيد.
منبع:نشريه دنياي تغذيه، شماره نشريه 98.